Henry Fords forlatte spøkelsesby midt i regnskogen

Henry Ford lanserte i 1908 sin Model T, og ti år senere var halvparten av alle biler i USA laget av Ford. Problemet til Ford var at gummien han brukte til hjul og andre deler var produsert av et britisk (og delvis nederlandsk) monopol.

For å komme seg rundt dette monopolet kjøpte Ford et landområde på litt over 10 100 kvadratkilometer fra den brasilianske regjeringen (omtrent som landet Kosovo, eller litt større enn Rogaland fylke) for å bygge egne gummifabrikker. Området lå i staten Pará, og i avtalen fikk Ford skattefritak mot 9 prosent av overskuddet fra fabrikkene han bygget der.

Fordlandia

I 1927 begynte byggingen av det som skulle bli en fullverdig amerikansk by i Brasils regnskog. Materialer, hele hus, en kirke og mye annet ble importert fra USA for å bygge et perfekt samfunn. Hans utopiske visjon var å bygge et samfunn fra bunnen av med full kontroll fra selskapet Ford, og Henry Ford selv.

 

Slik gikk det ikke. Byen ble preget av vold, sykdom og de lokalt ansattes noe tvilsomme forhold til arbeidstidene Ford hadde satt opp. Etter hvert ble det mer kontroll på den lille byen midt i ingenting, men Ford forlangte at både de lokalt ansatte og de amerikanske innbyggerne måtte delta i aktivitetene selskapet satte opp som poesilesing, korsang og serveringen av mat var kun av amerikansk type.

Det største problemet var likevel at gummitrærne ikke ga gummi, og i 1933 – etter tre år med forsøk – måtte selskapet innse at hele eventyret måtte legges ned. Et lite forsøk ble gjort ikke langt unna, men også her ble resultatene magre.

I dag gir det likevel deg som turist muligheten til å oppleve en amerikansk spøkelsesby midt i Amazonas. En spøkelsesby bygget på en utopisk amerikansk visjon fra Henry Ford.

Slik kommer du til Fordlandia

Første delen av turen bør ta deg til Portugal, nærmere bestemt Lisboa. Derfra kan du komme deg direkte til den nordre delen av Brasil, Belem, med flyselskapet TAP. Vel inne i Brasil kan du fly videre fra Belem til Altamira med Azul (tar du bil vil turen vare i litt over tolv timer, men er litt av en naturopplevelse.). Du kan også fly til Santarem, som ligger noe nærmere Fordlandia.

Belem do Para in Brazil

Belem har storslått natur.

Hvis du ønsker å overnatte i Belem anbefales for øvrig Golden Tulip med en god plassering, fine priser og god standard. Hotellet har også basseng om du trenger å kjøle deg ned. Med tanke på at temperaturen stort sett varierer mellom 21 på det kaldeste og 31 grader på det varmeste hver dag kan det for mange nordmenn være relativt varmt. Belem er en storby som har omtrent alt med litt over 1,5 millioner innbyggere.

I Altamira er det et par fine valg for overnatting hvor Xingu Praia er et fint valg, hotellet er oppkalt etter elven – Xingu – som renner rett utenfor. Du kan leie bil på flyplassen (hos Localiza) til svært lave priser, men det kan lønne seg å booke på forhånd. Det bor litt over 100 000 mennesker i Altamira, hvor verdens tredje største hydrodemning er under bygging.

"Sunset over Tapajos river at Alter do ChA#o, a touristic beach near SantarAm, in the brazilian amazon."

Neste skritt er å finne fram GPS’n i bilen for å kjøre en litt over åtte timers tur til vakre Santarém på støvete grusveier. Eventuelt har du kommet deg fram til direkte til Santarem med fly. Der kan du velge Hotel Sandis Mirante eller Mato Grosso. Det bor rundt 280 000 mennesker i Santarém. Du kan også her leie bil hos Localiza.

Fra Sandis Mirante er det en litt over seks timers biltur til Fordlandia hvis det ikke er regntid, da må du bruke båt som kan ta 4,5 time. Du kan også ta båt fra Belem til Santarem. Hvis du vil ha en stor opplevelse på Amazonas tar du flyet til Manaus og senere båt til Santarem. Under ser du en video fra turen motsatt vei. I Manaus anbefales Quality-hotellet.