Slik kan du spise og drikke deg gjennom de beste restaurantene i Norge, Sverige og Danmark.
Årets utgave av den nordiske hotell- og restaurant guiden, Michelin Nordic Guide 2016 er endelig publisert.
Michael Ellis, global direktør for Michelin-guiden presenterte årets markering i København. Ifjor ble ikke en eneste 3-stjerners Michelin-utdelt.
I år stakk derimot 2 restauranter av med storeslem, 3-stjerner. En av dem er Oslo-restauranten, Maaemo.
Les egen sak her: Maaemo fullbooket på 30 minutter
Den andre restauranten som gikk til topps i Norden er Geranium i København.
Under pressekonferansen på Københavns ærverdige hotell Hotel D’Angleterre, ble følgende restauranter i Norden utropt:
Disse restaurantene fikk nye Michelin-stjerner

Oslo-restauranten, Kontrast, fikk 1 Michelin-stjerne. Foto: Kontrast.no
1-stjerne
Norge:
Oslo:
Dette hotellet anbefaler vi dersom du skal besøke Oslo: The Thief.
Stavanger:
Dette hotellet anbefaler vi dersom du skal besøke Stavanger: Radisson Blu Atlantic Hotel
Sverige:
Stockholm:
Dette hotellet anbefaler vi dersom du skal besøke Stockholm: Grand Hotel Stockholm
Gøteborg:
Upper House (del av Gothia Towers-hotellet)
Dette hotellet anbefaler vi dersom du skal besøke Gøteborg: Hotel Pigalle
Borgholm:
Dette hotellet anbefaler vi dersom du skal besøke Borgholm: Halltorps Gästgiveri.
Växjö:
Dette hotellet anbefaler vi dersom du skal besøke Växjö: PM & Vänner Hotel (du kan spise og bo på samme sted).
Danmark:
København:
Henne Kirkeby Kro (her kan du spise og sove)
Dette hotellet anbefaler vi dersom du skal besøke København: Hotel D’Angleterre
Præstø:
Dette hotellet anbefaler vi dersom du skal besøke Præstø: Kirsebærkroen.
2-stjerner
Sverige:
Fäviken/Järpen:
Dette hotellet anbefaler vi dersom du skal besøke Fäviken/Järpen: Fäviken magasinet.
Kristianstad:
Dette hotellet anbefaler vi dersom du skal besøke Kristianstad: Annas Hotell.
3-stjerner
Norge:
Oslo:
Dette hotellet anbefaler vi dersom du skal besøke Oslo: The Thief.
Danmark:
København:
Dette hotellet anbefaler vi dersom du skal besøke København: Hotel D’Angleterre

Kong Hans Kælder i København fikk i år 1 Michelin-stjerne. Foto: Konghans.dk
Her er alle restaurantene i den Nordiske Michelin-guiden 2016 (gamle og nye):
Norge
1 stjerne i Oslo:
Kontrast (ny)
Bib Gourmand i Oslo:
Smalhans (ny)
3 stjerner i Oslo:
Maaemo (ny)
1 stjerne i Stavanger:
Ree-Na (ny)
Sverige
1 stjerne i Stockholm:
Sushi Sho (ny)
1 stjerne i Borgholm:
Borgholm (ny)
Bib Gourmand i Stockholm:
Nook (ny)
2 stjerner i Stockholm:
1 stjerne i Malmö:
1 stjerne i Växjö:
PM & Vänner (ny)
1 stjerne i Göteborg:
Upper House (del av Gothia Towers-hotellet) (ny)
Bib Gourmand i Malmö:
Bib Gourmand i Göteborg:
Somm (ny)
2 stjerner i Kristianstad:
Daniel Berlin (ny)
Danmark
3 stjerner i København:
2 stjerner i København:
1 stjerne i København:
Marchal (del av Hotel D’Angleterre)
Kadeau (ny)
Kong Hans Kælder (ny)
Bib Gourmand i Århus:
Bib Gourmand i København:
Hærverk
1 stjerne i Aarhus:
Gastronomé
1 stjerne i Holte:
1 stjerne i Klampenberg:
1 stjerne i Henne:
Henne Kirkeby Kro (ny)
1 stjerne i Præstø:
Frederiksminde restaurant (ny)
Bib Gourmand i Frederiksberg:
Finland
1 stjerne i Helsinki:
Bib Gourmand i Helsinki:
Har du ikke råd til Michelin-restauranter?
Bookatable har nå restaurantfestival i Oslo, hvor du kan få 2-retters til 250 kroner! Velg mellom over 40 restauranter i hovedstaden. Kampanjen varer ut 28. februar.
Klikk her for å komme til kampanjen.
Historien om Michelin-Guiden
Den første guiden kom allerede i år 1900 etter initiativ fra dekkprodusenten Michelin. Den ble delt ut gratis til alle som kjøpte bil.
På den tiden fantes det ca. 3 000 biler i hele Frankrike, hvorav 95 prosent av bilene fantes i Paris. Formålet med guiden var å få folk til å reise ut på landet for å:
1. Slite dekkene sine, slik at de måtte kjøpe nye!
2. Spre interessen for biler slik at flere skulle kjøpe biler (og dermed trenge dekk)
De første guidene inneholdt matnyttig informasjon om hvor man kunne fylle bensin (det fantes ikke så mange bensinstasjoner på den tiden), hvordan man byttet dekk og lyspærer, samt hvor man kunne få seg en matbit, eller overnatte.Det overordnede målet var/(og er fortsatt) å gjøre reisen enklere – noe som fortsatt finnes i Michelins motto – ”en bedre vei frem”.Systemet med stjerner ble introdusert på 30-tallet.
Kilde: Michelin.no