Scandic satser på tilgjengelighet

Det er FNs tilgjengelighetsdag, og hotellkjeden Scandic forteller hvorfor de satser på tilgjengelighet på sine hoteller.

Scandic Hotels  gikk helt til topps i kategorien «beste overnattingsted for gjester med nedsatt funksjonsevne» under World Responsible Tourism Awards i London i november i år.

Den 3.desember er FNs tilgjengelighetsdag, og i den anledning forteller Nordens største hotellkjede hvorfor de satser på dette.

En del av Scandics forretningsmodell

lloi

Magnus Berglund, Scandics tilgjengelighetsekspert, sammen med servicehunden Dixie Foto: Scandic

Hovedgrunnen til at Scandic satser på tilgjengelighet er at de har sett at dette er et behov for tilpasning av tjenestetilbudet ut ifra funksjonsevne hos flere og flere av deres gjester. Deriblant ser de blant annet at folk nå blitt eldre og har utfordringer med å reise, men det gjelder også utfordringer knyttet til allergi eller sensoriske funksjonsnedsettelser som ikke er knyttet til alder.

– Det er opp til oss å løse disse utfordringene. I Scandic har vi derfor løftet tilgjengelighet opp og gjort det til en del av vår forretningsmodell, sier Magnus Berglund, tilgjengelighetsambassadør i Scandic Hotels.

Berglund mener det er viktig å vise gjester og øvrige aktører hvordan Scandic jobber med tilgjengelighet.

– Det som kanskje skiller måten vi jobber med dette på er at vi ønsker å dele vår kunnskap og erfaringer. Derfor har vi blant annet gjort vårt e-læringsprogram om tilgjengelighet og funksjonsevne tilgjengelig for alle på våre nettsider. Vi har også laget en sjekkliste på 110 punkter som vi kaller Scandics tilgjengelighetsstandard, sier Berglund.

Stor etterspørsel

Administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold, mener det ligger muligheter i mange kundesegmenter med tanke på tilgjengelighet. Han mener at mange etterspør tilretteleggelse for ulike typer funksjonsnedsettelse innen alle segmenter.

–Det skal ikke være sånn at potensielle gjester hos oss må se seg nødt til å snu i døren fordi de ikke tåler maten som serveres eller at rommene er utformet på en måte som gjør det ubekvemt å bo her. Scandic er for alle, sier Steen-Mevold.

Den internasjonale tilgjengelighetsdagen har blitt feiret siden 1993 og ble startet for å skape oppmerksomhet rundt de utfordringer folk med nedsatt funksjonsevne står overfor, samt vise hvilke fordeler det har for samfunnet.

Les mer om FNs tilgjengelighetsdag her.

Første i verden med online-kurs på tilgjengelighet

Scandic er første i verden med å tilby et interaktivt online-kurs om tilgjengelighet som fokuserer på råd, tips, tester og instruksjonsfilmer for hvordan man best kan tilby god service til en med funksjonshemninger. Sjekk det ut her.

 «Vi forstår at alle funksjonshemminger er forskjellige. Det samme gjelder også våre hoteller, og vi har implementert smarte utforminger i våre tilgjengelighetsrom. Når du velger å bo hos Scandic bør du nyte de samme Scandic-standardene for tilgjengelighet. Det er derfor vi har iverksatt og kontinuerlig forbedrer et felles tilgjengelighetsprogram som alle våre hoteller bruker.», skriver Scandic på sin hjemmeside.

Smart design

Scandic har implementert smart design på hotellene sine slik at det blir enklere for gjestene å ta seg frem til deres hoteller – alt fra parkering, til inngangspartier, resepsjon og restauranter til heis, trapper og rom. På nettsidene kan du finne tilgjengelighetsinformasjon ved å gå på hotellets hjemmeside, velge «fasiliteter» og til til slutt «spesielle behov».

Les mer om det her.