Norges beste hotell: Vi testet Hotel Continental

Hotel Continental ligger midt i Oslo Sentrum, og har Nationaltheatret som nærmeste nabo. Foto: Tina Maria Nygård/Nettavisen

Vi har tilbragt en natt på Hotel Continental i Oslo som vant kåring over beste hoteller i Norge i 2022. Hvor bra er egentlig hotellet?

Her kan du lese mer om kåringen

Etter at Hotel Continental i Oslo ble kåret til Norges beste hotell av Nettavisen, fikk vi muligheten til å overnatte i en av deres juniorsuiter. Spørsmålet er: Lever hotellet opp til forventningene?

Vi tar deg gjennom opplevelsen fra innsjekk til utsjekk, selv om vi egentlig vil hoppe rett til middagen: For bedre biff har vi aldri smakt!

Om Hotel Continental

• Hotel Continental åpnet i desember 1900 og har fem stjerner.
  • 151 hotellrom og suiter i en klassisk og moderne stil.
  • Fem restauranter og barer: Theatercafeen, Bar Boman, Restaurant Eik Annen Etage, Caroline og Casbar.
  • Hotellet ligger midt i Oslo sentrum med gangavstand til Det kongelige slott, Nationaltheatret, Aker Brygge, Karl Johan, Tjuvholmen og Stortinget.
  • Hotel Continental er medlem av The Leading Hotels of the World.
Hotel Continental i Oslo
Inngangspartiet til Hotel Continental hvor både små og store stjerner har gått inn og ut. Foto: Hotel Continental

Vi som testet Hotel Continental

Tina Maria Nygård og Mathias Risdal testet Hotel Continental.
Tina Maria Nygård og Mathias Risdal testet Hotel Continental. Foto: Tina Maria Nygård/Nettavisen

Tina Maria Nygård (30) og Mathias Risdal (29), og overnattingen ble gjennomført etter en lang dag på jobb. Vi gledet oss til et drøyt døgn med avslapping, god mat og badekar uten å tenke på strømregningen.

Innsjekking

I det vi gikk inn på hotellet ble vi møtt av en lys og flott lobby, store lysekroner med en moderne tvist i taket og en svært hyggelig resepsjonist. Før oss sjekket influenceren Eveline Karlsen inn, så det er tydelig at flere setter pris på luksus og kvalitet.

Det gikk superfort å sjekke inn på rom 812 og vi ble spurt om vi trengte hjelp med bagasjen. På vei opp til rommet var vi svært spente, da det er første gang vi skal overnatte i en juniorsuite med balkong.

Her kan du booke rom på Hotel Continental

Hotellrommet:
– Fineste rommet vi har bodd på

Dette er faktisk det fineste hotellrommet vi har bodd på noen gang! Allerede førsteinntrykket var satt: Et hyggelig kort og masse frukt stod klart. Rommet var lyst og fint, baderommet stort og en herlig balkong perfekt plassert i solen med utsikt ned til Oslofjorden.

Rommet var teppebelagt som er skikkelig digg, og det var store vinduer som slapp mye lys inn på rommet. I hjørnet var det en liten sittegruppe med en 2-seters sofa, en stol og et bord. Den vegghengte TV-en kunne vendes både mot sittegruppen og senga. Minibaren var fylt med drikke og sjokolade, og en Nespresso-maskin stod klar om det skulle være behov for en kaffe. Det store baderommet var skikkelig luksus med både dusj og badekar. Her trenger du heller ikke ta med dusjsåpe, sjampo eller balsam, da hotellet har produkter fra Molton Brown.

På hoteller i storbyer er det sjeldent med balkong, så det å faktisk kunne nyte et glass vin i sola og høre livet fra folk i bakgrunnen er en perfekt følelse når man liker det urbane.

Her kan du booke rom på hotellet

Lobbybaren Bar Boman:
– Her kan vi nyte bylivet

Før middag på Theatercaféen tok vi en tur i lobbybaren Bar Boman. Der serverer de et bredt utvalg av drinker, øl og vin. Det var ingen problem å få favoritten espresso martini, selv om den ikke stod på drinkmenyen.

Fredager fra klokken 17 er det DJ som spiller i baren, og vi koste oss fra første stund. En miks av hits og deilig loungemusikk samt gode drinker er ikke alltid så lett å finne i Oslo. Her kunne vi slappe av og nyte bylivet uten å stå i kø eller vente på servering.

Om Theatercaféen

Sammen med Hotel Continental ble Theatercaféen åpnet i år 1900. I 1949 ble caféen bygget om på tvers av sin egenart og gamle stil. Dette likte tredje generasjons eier, Ellen Brochmann dårlig. Hennes drøm ble å reversere moderniseringen, og i 1971 ble Theatercaféen ført tilbake til sin originale jugendstil.

I 1924 ble de første portrettene hengt opp i Theatercaféen. Det var grunnlegger Caroline Boman Hansen som fikk ideen, og kjøpte de 30 første portrettene av maleren Henrik Lund som hadde tegnet sine café-venner.

Siden har det blitt til sammen 86 portretter på veggene i Theatercaféen. Portrettene gjengir norske kulturpersonligheter, forfattere, skribenter, skuespillere, malere, musikere og komponister. Felles for dem alle er at de har vært trofaste gjester av huset.

Kilde: theatercafeen.no

Middag på Theatercaféen:
– Beste biffen jeg har smakt

Vi var svært spente på middagen på Theatercaféen da vi tenkte at det var litt «for fint» for oss. Men der ble vi møtt med lun stemning, som ikke alltid er så lett å oppleve i folksomme Oslo ellers.

Noe av det første vi la merke til var hvor høyt det var under taket og alle 86 portretter på veggene av kulturpersonligheter gjennom snart 100 år, deriblant Edvard Munch og Ari Behn.

Vel til bords ble vi anbefalt grillet focaccia med dagens tilbehør til forrett, og vi tok raskt en avgjørelse om at det hørtes helt nydelig ut! Og det var det.

Tilbehøret var hjemmelaget aioli og pico de gallo (meksikansk tomatsalat) og smakte sykt godt.

Til middag gikk vi for steak frites & béarnaise som er en entrecôte med grønn tomatsalat, grillet sitron, pommes frites og béarnaise. Selvfølgelig medium stekt. Og dette er, uten tvil, den aller beste biffen vi har smakt noen gang. Og dette kommer fra noen som er godt vant med både rådyr, hjort og indrefilet. Har aldri smakt en lignende entrecôte! Kan ikke anbefale den nok. Ja, den koster noen kroner (465 kr) men vi synes absolutt at den er verdt pengene. Så kan du senere ta diskusjonen om hvordan du faktisk uttalerer denne biffen.

Vi vurderte å stå over desserten siden vi ble ganske mett, men hvem har vel ikke plass til litt dessert?

Vi valgte karamellisert bananmousse fra dessertmenyen, og ble absolutt ikke skuffet her heller. Rundt den karamelliserte bananen var det mousse og hvit sjokolade utenpå. Den kom også med is, kastanjehonning og bokhvete-crumble. Det smakte helt fantastisk og vi kommer absolutt til å komme tilbake for å spise disse rettene senere.

Tilbake på hotellrommet

Da vi kom tilbake på hotellrommet, ble vi overrasket! Gardinene var trukket for, det var dempet belysning, håndklær ryddet, og tøfler lå klare ved senga. Det viste seg at det er noe som heter turndown service. Her hadde noen gjort klart til kvelden!

Resten av kvelden gikk til å se TV, henge på balkongen i badekåpe og tøfler, og et obligatorisk bad i badekaret. Senga var skikkelig god og myk, og man kunne velge mellom to forskjellige puter. Det ble en god natts søvn på begge to.

Her kan du booke rom på hotellet

Frokostrestauranten Caroline

En god frokost er noe av det beste med å bo på hotell, og i restauranten kan du velge mellom en fristende á la carte frokostmeny eller fra buffeten. Vi gikk for begge deler. De hadde et godt utvalg av brød, pålegg, varme retter, yoghurt, bakverk, oster, juice osv. Alt det beste du kan tenke deg til frokost! Fra deres frokostmeny kan du blant annet velge mellom stekt eller posjert egg, omelett og pannekaker. Og vi gikk selvfølgelig for: pannekaker. Fluffy og gode med mye sirup, akkurat slik man liker det!

Alt i alt et fantastisk opphold på hotellet Hotel Continental i Oslo som anbefales på det sterkeste. Vi følte vi fikk slappet av samtidig som vi hadde det utrolig hyggelig på staycation i egen by.