Denne nyheten ligger en kjapp t-banetur utenfor Oslo sentrum. Konseptet er uformelt, skybaren er upåklagelig og trivselsfaktoren er høy. Men tek-dingsene på rommet er nok hovedgrunnen til at vi vil tilbake.
RED – et nytt konsept
Det første som møter deg når du ankommer Radisson Red Oslo Økern, er den røde tigeren foran inngangen. Hvert eneste RED-hotell får utdelt en egen symbolfigur som representerer dem, og hvilket symbol representerer tigerstaden bedre enn en tiger? Inne blir vi møtt av blide og hyggelige ansatte, og det første jeg bemerker meg er hvor «chille» og lite stivt de er kledd.
Når jeg senere nevnte dette for hotelldirektøren får jeg vite at dette er en del av det nye konseptet. Hotellet skal være mindre formelt – alle og enhver skal føle seg hjemme, og man er velkommen akkurat slik man er. Hotellet skal fungere som et samlepunkt for nabolaget. Vi får vite at det er mange naboer som kommer innom for å spise hotellfrokost i helgene. De får også benytte seg av rooftop-baren, eller delta på arrangementer som blir holdt. Apropos baren; den må sjekkes ut!
Et hotell rettet mot millennials
Millennials brukes om de som er født mellom begynnelsen av 1980-årene og midten av 1990-årene, det vil si den generasjonen som var barn og ungdommer på slutten av 1990-årene og begynnelsen av 2000-tallet, rundt årtusenskiftet (derav navnet).
Det er umulig å ikke legge merke til all kunsten som smykker veggene både i fellesarealene, men også på rommene. Kunsten er noe annerledes her. klassiske motiver er blitt satt i en moderne setting. Vi får vite at kunsten er eksklusivt utviklet av hotellkjeden, og at de jobber med en del kunstkonsepter der de ønsker at millienials og uetablerte kunstnere skal få en plattform der de kan utfolde seg og vise frem kunsten sin.
Jeg er selv en millennial og noe jeg personlig satte stor pris på var at TV-en på rommet var lagt opp til at man kunne chromecaste. Her fikk vi satt på Netflix, slik vi ville gjort hjemme fra sofaen. Dette gjorde at hotellrommet føltes ekstra hjemmekoselig. I tillegg var det lagt opp til at vi kunne styre persienner, lys og aircondition rett fra telefonen.
Hotellet har lagt mye fokus på teknologi, og bygget lever og tenke selv. Den kan beregne hvor mange mennesker som oppholder seg på de forskjellige rommene basert på CO2-nivået, samt ved hjelp av infrarød sensorer. Den vil derfor justere lys, luft og temperatur ut ifra behov, og dermed spare energi og strøm der det er mulig. Veldig kult!
Men hvordan var maten?
Den var nydelig. Til forrett spiste vi okse carpaccio med ristede pinjekjerner, nyrevet parmesan og friterte kapers. til middag spiste vi baconrullet okseindrefilet med bourbon glaze, toppet med jordskokk chips, salat og bakte småpoteter. Senere på kvelden nøt vi en utrolig god Mojito på takterrassen mens vi så på at solen gikk ned i horisonten. Utsikten vi hadde får man ikke noe annet sted i Oslo. Den bør virkelig oppleves! Frokostbuffeen var en hotellfrokost verdig og inneholdt alt man vil ha; egg og bacon, smoothier, frukt og bakst.
Kort oppsummert
Vi vil tilbake hit fordi vi følte oss hjemme, samtidig som vi fikk sove i hotellseng og kose oss med nyeste teknologi, god mat, deilige drinker og en følelse av en miniferie litt utenfor Oslos mest hektiske liv.
Dette hotellet passer til alle, men gir den en ekstra anbefaling til de litt yngre da disse spesielt har blitt tenkt på når konseptet ble laget.
Mer bilder:
Her kan du bestill hotellopphold hos Radisson Red Oslo Økern