Fra å reise på spontane eventyr til å bytte hjem, er dette trendene som former reiselivet i 2024.
2022 var å gjenoppta reiselivet, 2023 var året for mer eventyr. I 2024 vil folk fokusere på meningsfulle opplevelser, tid med familie og venner, og varig velvære. Valg av destinasjoner blir mer bevisst, med nytelse av stillhet, smakfulle matopplevelser, og dype øyeblikk som prioriteringer.
Her er 20 reisetrender ifølge ekspertene bak reisenettstedet Condé Nast Traveller.
1. Astro-turisme
Vi reiser for å oppleve astronomiske fenomener, trekker til steder uten forurensning og folkemengder for å fokusere på himmelen. I 2024 blir astro-turisme enda viktigere, spesielt med økende fokus på velvære.
Overnattingssteder som Port Lympne tilrettelegger for stjernekikking, mens safariopplevelser som Desert & Delta gir muligheter for stjernekvelder i avsidesliggende steder. Du kan også oppleve nordlysglamping her i Norge.
Dette året blir spesielt spennende for astronomi med solformørkelser, meteorregn og de beste nordlysene på 20 år.
Tips: Sov under stjernene i luksussuiten på L’Albereta Relais & Chateux
2. Eco-dykking
Den nye trenden eco-dykking innebærer at dykkere velger reisemål basert på bærekraften til dykkesentrene for å positivt påvirke havet.
I 2022 ønsket 95 prosent av dykkerne bærekraftige alternativer, og som respons introduserte PADI (Professional Association of Diving Instructors) Eco Center-akkreditering. Antallet sertifiserte sentre har økt fra 11 til 100, med et mål om 660 innen 2030, slik at dykkere kan velge miljøvennlige operatører med fokus på korallreplanting og hvalkurs.
3. Hjembytte
Flere reiselystne søker lengre opphold, spesielt med hjemmekontorøkningen etter pandemien. Hjembytte trer inn som den ideelle løsningen, der du sikrer deg et (gratis) hjem i utlandet samtidig som du tilbyr ditt eget i bytte – for uker eller til og med måneder. Med stigende feriepriser blir hjembytte et kostnadseffektivt alternativ til dyre hotellopphold og Airbnb.
Nye tjenester som Home Exchange fornyer opplevelsen, mens den yngre generasjonen (Gen Z) på TikTok leder hjembyttebevegelsen med emneknagger som #houseswap og #homeswap, som til sammen har samlet over 23 og 20 millioner visninger.
4. Togstasjoner blir nye matdestinasjoner
Togstasjoner tiltrekker flere reisende ved å tilby butikker, restauranter og barer for å imøtekomme økt reisetrafikk og ønsket om lokale opplevelser. Oppgradering av historiske stasjoner inkluderer spesialdesignet mat og drikke.
I 2024 blir dette spesielt relevant, med eksempler som The Irish Exit og Yono Sushi i New York, Platform 1 i Glasgow med en utendørs ølhage, Union Market i Toronto, og renovering av Castle Cary Station i Somerset med tillegg av en kafé.
5. Sportsturisme
Sportsreiselivet har endret seg og appellerer nå til en ny generasjon fans inspirert av TV-dokumentarer som Formula 1: Drive to Survive. Idrettsentusiaster forlater stuen for å følge idretter i eksotiske destinasjoner og planlegger ferier rundt arrangementer.
Dette året er spesielt på grunn av OL og Paralympics i Paris, forventet å trekke over en million turister. Begivenheten har også ført til store prosjekter, som en €1,4 milliarders opprydding av Seinen, og Tour de France starter i Italia for første gang med nye sykkelruter i Emilia-Romagna.
6. «Coolcationing»
Sommerferiene pleide å handle om å følge solen, men med de økende temperaturene velger mange nå å reise til kjøligere destinasjoner, kalt «coolcations.» Klimaendringer har ført til rekordvarme, som den varmeste sommeren i Storbritannia i 2022, og dette påvirker folks ferievalg.
Økt interesse for tempererte steder som Island, Finland og Skottland indikerer en trend mot enklere feriealternativer med vakre naturområder. Familier søker også kjøligere klima og velger aktiviteter som kajakkpadling i Norge eller sykling og fotturer i Slovenia.
7. Konsertreiser
Denne trenden har endret måten vi opplever musikk og reiser på. Rockestjerner, spesielt ledet av «Swift-effekten» etter Taylor Swift, er nå hovedattraksjonene. Destinasjonskonserter, som Swifts Eras Tour, er svært ettertraktede, og musikkfans ser etter rimelige og minneverdige opplevelser i byer som Amsterdam eller Milano.
Konserter fra Pearl Jam, U2, Doja Cat og Madonna, samt raske utsolgte billetter til musikkfestivaler som Glastonbury, dominerer reiseplanene.
8. Helsereiser
Trenden er levetid, det nyeste stikkordet innen velvære takket være bestselgende bøker som Outlive og den populære Netflix-dokumentaren Live to 100: Secrets of the Blue Zones. Mellom 2021 og 2022 har investeringene i levetidsklinikker mer enn doblet seg globalt, fra 27 millioner til 57 millioner dollar, ifølge analyse fra selskapet for levetidsforskning og media, Longevity.Technology.
Nå har vitenskapen om å forlenge livet og optimalisere helsen blitt fokuset på hoteller. Blue Zones-tilfluktssteder er de nye treningsleirene, og til og med luksuriøse feriesteder tilbyr de nyeste biohacks. Hvem sier nei til en vitamin IV ved bassenget?
9. Lavsesong
Lavsesongen er i vinden, og stadig flere velger å reise til Europas mest populære destinasjoner utenfor de travle sommermånedene. Original Travel rapporterer om en økning på 14 prosent i bestillinger for september 2023 sammenlignet med august 2023.
Denne trenden ser ut til å fortsette i 2024, drevet av økonomiske hensyn, ønsket om verdi for pengene, stigende temperaturer, og en voksende fleksibilitet i arbeidslivet. I tillegg søker reisende nå mer autentiske og rolige opplevelser i lavsesongen, bort fra overfylte turiststeder.
10. Privat gruppeferie
Privat gruppeferie er en økende trend i luksusreiser, spesielt etter pandemien. Grupper, fra tredjegenerasjons familier til tømte reir, søker unike opplevelser og delte øyeblikk.
I 2024 forventes denne trenden å dominere, og utgjøre 30 prosent av bestillingene hos selskaper som Black Tomato. Økende interesse for tyrkiske guleter og eksotiske pinisis viser grupper som søker spennende eventyr.
11. AI blir din reisekamerat
I 2024 blir AI din reisekompis med mer brukervennlig teknologi. Etter at ChatGPT ble populær, tester folk ut AI-chatbots for inspirasjon, og nå integreres de i bestillingsopplevelsen på store reiseplattformer.
AI fokuserer på å være din personlige reiseassistent med nyttige funksjoner som live-oversettelse og tilpassede anbefalinger. Produkter som Humane’s AI Pin reiser spørsmål om personvern. Sanntidsreiseinngrep blir vanlig, og suksessen til AI på farten bygger tillit hos reisende.
12. Generasjonsferie
Flere besteforeldre drar på ferie med barnebarna, og dette blir stadig mer populært. Dette fører til behovet for spesialtilpassede reiseruter, som «generasjonssafarier» og turer der besteforeldre og barnebarn kan oppleve nye ting sammen.
Denne trenden forventes å fortsette i 2024, spesielt fordi foreldre ønsker å nyte støtten fra pensjonerte besteforeldre, og antallet besteforeldre i forhold til barnebarn øker over hele verden. Trenden ser ut til å holde seg sterk.
13. Luksuriøse togreiser
Økt miljøbevissthet har økt interessen for glamorøse togreiser. Etterspørselen etter luksustog, der selve reisen er hovedattraksjonen, øker på reiseplattformer. I 2024 lanseres nye ruter som legger vekt på dypere kulturopplevelser i mindre kjente steder.
Spennende utviklinger inkluderer gjenopplivningen av Eastern & Oriental Express i Asia, forbedringer av togreiser i Japan og nye ruter i Europa med temaet Accord La Dolce Vita.
14. Hotelleiere blant restarautører
Restauratører blir hotelleiere i en økende trend. Med økt fokus på matopplevelser i reiser, ser restauratører muligheten til å utvide sin innflytelse til hotellsektoren. Eksempler inkluderer Lafayette Hotel & Club i San Diego, Hôtel Swexan i Dallas og Gasthaus Traube i Sveits.
15. Stillegående reiser
Meditasjonsretreater og avsidesliggende natursteder er populære, mens stillhetsturer og konserter gir unike opplevelser. I en travel hverdag søker flere ro og velvære, og den voksende trenden mot stillhet reflekterer dette behovet. Stillegående reiser har også en bærekraftig side, som Quiet Parks International, som reduserer støyforurensning for dyreliv.
Start året med en stillferdig retrett i Portugal eller Italia, vandre på den fredelige japanske Kumano Kodo-stien, eller utforsk Finlands arktiske landskap med Silence & Nature Tour.
Tips: På Grand Isle Resort & Residences får du nyte stille øyeblikk
16. Urbane hager
Urbane hager er en trendy måte å gjøre hele byer grønnere på, skape små, kjølige steder, bygge fellesskap og til og med dyrke mat. I 2024 ser vi denne trenden vokse fra Valencia til Paris, Rio og London.
Byer investerer i grønnere områder, som Valencia med sitt lange Turia Gardens, Paris og Bordeaux foran OL, og Londons Google-bygning med en flott hage på taket. Prosjekter som Salina Park på Kypros og Hortas Cariocas i Rio sprer den grønne bølgen globalt.
17. Bak-kulissene-turer
Grønne hoteller viser hvordan de er miljøvennlige og hjelper samfunn. For eksempel viser Blue Apple Beach i Sør-Amerika sitt samfunnsarbeid i Colombia, mens gjester hos Bushcamp Company støtter vannprosjekter i Zambia. I 2024 blir dette viktigere med mer åpenhet og behovet for grønnere reisevalg.
18. «Wild feasting»
Wild feasting er når folk spiser ute med lokale og ville ingredienser. I Sverige kan du prøve det selv i uterestauranter, hvor du plukker ingredienser og lager mat med hjelp fra Michelin-graderte kokker.
Dette blir enda mer populært i 2024, og gir bymennesker flere sjanser til å nyte maten sammen. Andre spennende opplevelser inkluderer Holmen Lofotens Kitchen On The Edge Of The World, hvor du kan nyte ville fester laget av kjente kokker i avsidesliggende og magiske omgivelser under stjernene.
19. Planløs reising
Planløs reising er den nye trenden som sier nei til detaljert planlegging og heller omfavner spontaniteten. I 2024 ønsker 50 prosent av britiske reisende ifølge Booking.com å bestille overraskelsesturer der destinasjonen er ukjent til ankomst.
Black Tomato og Journee tilbyr tjenester som lar reisende velge et miljø og deretter overlate planleggingen til teamet. Denne trenden gir rom for spontane og ukjente opplevelser uten forhåndsplanlegging.
20. Pionér-turisme
Reisende søker unike opplevelser utenfor allfarvei, og i 2024 innebærer dette å utforske grenser på nye måter, enten det er gjennom camping under stjernene i øde landskap eller vandring på gamle pilegrimsstier.
Pionér-turisme er en trend mot opplevelsesbasert reising, og gir reisende muligheten til å utfordre egne horisonter.